ingehollander.reismee.nl

Van Xela naar mijn hotel vlakbij het vliegveld

Het is toch raar om weg te gaan.Antoinetta was best verdrietig dat ik vertrok, je krijgt in een maand tijd toch een band met elkaar.Ik zou ook graag langer bij haar in huis blijven, maar Nederland roept harder en 3 maanden Guatemala is voor nu even genoeg.

Zodra we de stad uitrijden plenst het van de regen, een goede dag om weg te gaan.Je merkt sowieso dat het hier naar het regenseizoen toegaat, het weer is veranderlijk en niet meer zo mooi als de afgelopen periode.Na een kwartiertje rijden regent het nog zachtjes maar hebben we deels dichte tot zeer dichte mist.

Gelukkig is mijn bagage dit deel van de reis niet op het dak maar binnen in de minibus. Ik ben de enige passagier en de chauffeur heeft een vriend voorin zitten en ze zitten lekker te kletsen. Het is een mooi busje, alleen rijdt de chauffeur een beetje hakkelig, jonge vent en nogal macho, tja, verstand komt met de jaren.

Na een uurtje rijden zijn we bij de afslag naar Lago Atitlán en wordt ik afgezet bij een benzinestation. Hier kan ik binnen wachten op een ander busje, een overstap die uk op de heenweg had. In plaats van 15 minuten duurde het een half uur, maar gelukkig hadden ze me niet vergeten. Aan de andere kant van de hoofdweg kwam trouwens nog een processie langs, wel sneu in de regen. Uiteraard wat foto's van gemaakt en dat brak het wachten en beetje.

Mijn 2e shuttle kwam van San Pedro bij Lago Atitlán én was op 1 plaats na vol. Mijn best zware roltas moest er bij op het dak en dat duurde wel even, vooral doordat er regenbescherming over de bagage zat en natuurlijk mijn tas ook waterdicht mee moest.

Mijn plek in deze shuttle is voorin naast een Amerikaanse vrouw die archeologisch onderzoek doet rondom het meer, leuk mee gepraat. Na ruim een uur hebben we en stop bij een wegrestaurant, dezelfde als op de heenreis.

Naar het toilet maar verder niets gekocht want de prijzen liggen hier toch hoger dan ik gewend ben en heb ook geen geld meer over.

Na een kwartiertje verder en dan staan we al vrij snel in de file. Nadat de chauffeur met een collega heeft getelefoneerd nemen we een afslag voor een binnendoor weg, leuk landelijk. 17.35 uur

18.30 in Antigua, iedereen eruit bij een klein reisbureautje en al snel overstappen op een derde shuttle, die me zo heb ik begrepen bij mijn hotel afzet.

Het regent nog flink en mijn reistas is niet meer droog. Straks in het hotel maar zien of ik het goed droog kan krijgen. Gelukkig heb ik een flightbag eromheen, maar kan op den duur ook tegenwerken natuurlijk.

In deze shuttle zitten vooral toeristen die vanuit Guatemala-City de nachtbus naar Flores pakken om ten noorden daarvan Tikal, de beroemde Maya site te bezoeken.

We vertrekken om 18.50 uur en aangezien het bijna Pasen is en Antiqua dé stad is om dit te vieren met de meest geweldige processies, zijn heel veel wegen afgesloten en komen we via de route die de verkeerspolitie aangeeft in de file te staan.

Mijn reservering in het hotel is inclusief diner, maar weet niet tot hoe laat dat kan. Bovendien had ik erop gerekend om op tijd naar bed te kunnen om nog zoveel mogelijk nachtrust te pakken voor de lange reis.

De mensen die de nachtbus naar Flores hebben staan natuurlijk ook op tijd en dus kan ik nog wel eens als laatste afgeleverd worden.

De shuttle was dus toch niet het beste idee, balen!

In de binnenstad waren trouwens heel veel mannen te die er uit zagen als Arabieren. Schijnt traditie hier te zijn, zo lopen ze mee in de processies. Het was al te schemerig om foto's te kunnen maken. Inmiddels is het helemaal donker en zijn we een uur verder. We rijden weer maar verderop staat het weer stil. De chauffeur denkt een betere route te weteneen zo belanden we van de wal in de sloot. Alles zit gewoon potdicht en ik vind het een slechte zaak dat zo'n shuttle service maar wat doet!

Het is hier toch elk jaar Pasen en deze chaos zal niet de eerste keer zijn lijkt me.

Nadat we weer een half uurtje nauwelijks vooruit gekomen zijn, kunnen we in een zijstraat waar we stapvoets langsrijden een glimp opvangen van de processie waar deze ellende door veroorzaakt wordt.

Maar dan rijdt het iets meer door en om 20.15 uur rijden we eindelijk de stad uit!

21.10 uur zijn we in Guatemala-City zona 1 waar de bus vandaan vertrekt naar Flores. De bus vertrekt officieel om 21.00 uur en als onze chauffeur de bagage aflaadt komt hun bus er net aan.

Daarna gaan we door naar een ander busstation waar anderen een bus om 21.30 uur moeten hebben.

Daarna nog 2 mensen afgezet bij een hotel en toen gingen weer eindelijk naar mijn hotel vlakbij het vliegveld.

Daar aangekomen om 21.45 uur, na 2 jongelui die net met een taxi aankwamen ingecheckt en nu zit ik op mijn kingsize bed deze reisdag af te sluiten.

Gelukkig krijg ik nog wel iets te eten, het wordt straks op mijn kamer bezorgd, wel super zeg.

De ontvangst is hier allervriendelijkst en het ruikt lekker fris. De kamer is klein maar functioneel en de badkamer netjes. M'n reistas en de hoes worden hopelijk een beetje droog vannacht en ik hoop na het eten zsm te kunnen slapen want morgen heb ik een lange dag voor de boeg!

Bye bye

Reacties

Reacties

Mirjam

Hele hele fijne reis gewenst!

Ben

Wauw, een vermoeiende en spannende tocht.
Hopelijk slaap je goed. Je vermeld niet hoe laat je moet opstaan en hoe laat je naar het vliegveld moet.
liefs,
Pap

Ben

Sorry, beetje dom van mij. Je vluchtgegevens had je al gemaild.
Ouderdom???????
xxx
Pa

Corien

Hoop je gauw weer te zien!
Groetjes Corien.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo