ingehollander.reismee.nl

El fin de semana - sábado

Weekend is in het Spaans El fin de semana, het einde van de week. Vandaag sábado en dat is natuurlijk zaterdag.

Deze ochtend rustig aan gedaan, Kevin ging wel naar school omdat hij nog lessen in moest halen, maar ik kon heerlijk rustig aan doen. Eerst in bed nog een les Spaans gedaan en toen beneden douchen (Kevin had ontdekt dat als je de kraan maar een beetje opendraait het water wel warm is, het loopt alleen zo langzaam weg dat je in een voetenbadje staat) en dus m'n haren maar eens gewassen. Daarna aangekleed en ontbeten. Ik heb mijn eigen meegebrachte havervlokken uitgeprobeerd en dat was heerlijk met warme melk. Toen ik het bijna op had las ik op de zak dat het lekker was met o.a. een beetje kaneel. Daarom gevraagd en ook gekregen, was toppie, morgen dus weer :-) Verder de bekende pannenkoekjes met banaan en een beetje honing, ook lekker maar natuurlijk niet zo gezond. Kopje thee erbij, helemaal goed. Het was vanochtend een drukte van belang in huis omdat een aantal familieleden om 10.00 uur naar het vliegveld vertrokken voor hun terugreis naar de VS. Dus alle familie was er om nog afscheid te nemen en de families zijn hier echt heel groot. De ouders hebben iets van 8 kinderen en die zijn volwassen met deels echtgenoten en kinderen en sommige kinderen hebben ook al vrienden die over de vloer komen. Ik heb de vertrekkende gezinsleden een goede reis gewenst en me verder maar teruggetrokken op mijn kamer tot de stilte na de storm. Mijn voeten een beetje verzorgd want daar kom ik anders echt niet aan toe.

Om 10.30 uur heb ik me klaargemaakt om naar de meditatieles te gaan in de yoga school. Daar aangekomen stond ik voor een dichte deur en na een telefoontje kon ik weer op huis aan want de meditatie is pas volgende week.

Onderweg nog 2 relax broeken gepast in een tweedehands winkel (daar stikt het hier van, ik heb begrepen vooral kleding uit de VS) maar helaas was de ene te groot en de andere te klein.

Terug in huis materiaal gevraagd om de vloer van mijn kamer schoon te maken, gewoon een bezem met blik en een dweil rondom een bezem zonder haren. Een stofzuiger hebben ze dus niet, er gaan hier veel dingen nog op de ouderwetse manier, wel relaxed eigenlijk.

Na het poetsen van de vloer ben ik aan de was begonnen.

Er is wel een wasmachine in huis (eigenlijk is dit best een rijke familie want de meeste families hebben dat niet) maar niet voor mijn wasjes. Volgens mij willen ze de was liever niet mixen en wat ik zo hoor brengen de meeste toeristen en studenten hun was naar de lavandería, de wasserette. Ik kies ervoor om mijn was met de hand te doen, dat doe ik op reis ook meestal en ik ben ook wel benieuwd hoe het hier gaat.

De was plaats van het huis is op de bovenste etage. Wow, dit huis is nog veel groter dan ik dacht! Als je door de voordeur binnenkomt ga je een hele brede trap op naar de eerste verdieping. Onze heilige maagd heet je in de hal welkom (nu nog met veel lichtjes vanwege de kerst) en als je dan naar links het huis binnengaat zie je direct een grote trap naar boven met aan de andere kant de keuken annex eetkamer, best groot met op 2 plekken een eettafel en redelijk volgepropt met kasten die ook weer heel volgepropt zijn. De keuken heeft nog een kleine bijkeuken voor oa het afval. Tegenover de keuken naast de trap is een gang met links een badkamer met wastafel, douche en toilet, 2 slaapkamers waar in de eerste Kevin slaapt en in de tweede de zoon van 1 van beide dochters. Tegenover die kamer is mijn kamer en dat is dus ook het einde van de gang waar ook de wasmachine staat.

Als je de trap op gaat naar de 2e etage zijn daar een flink aantal kamers, een badkamer en een ruime overloop waar een volledig bankstel staat. Dan is er nog een 3e verdieping met nóg meer kamers, geen idee wat overal achter de deuren zit. In elk geval kun je daar naar buiten naar een soort patio van beton omringd door muren waar de was te drogen hangt, waar een echte ouderwetse wasplaats is met alleen koud water en waar een kooi staat met 2 papegaaien die een hoop herrie maken. Ik ben denk ik een uurtje bezig geweest om mijn vieze kleren te wassen en na mijn spijkerbroek (had ik tot het laatst bewaard) had ik het wel gehad met de was. Maar fijn om weer iets met de handen en spieren gedaan te hebben want je wordt hier best lui zonder huishoudelijke werkzaamheden en zonder te fietsen, tuinieren of wat dan ook.

Na de was even gemediteerd, wat geschreven en toen was het lunchtijd. De lunch was heerlijk met rijst en heel veel groente. Daarbij de bekende plakjes maïs, net iets anders dan de tortilla's maar qua smaak vergelijkbaar. Ik zal de komende dagen wat foto's van het eten hier maken, dan krijgen jullie een beetje een idee. Met Kevin afgesproken om morgen samen te gaan brunchen in een eetgelegenheid in de buurt met die dag van 10.00 tot 15.00 all you can eat voor 50 quetzales, ongeveer 5 euro. Op zondag wordt er inderdaad niet voor het eten gezorgd: LOS DOMINGOS LA REINA NO COZIDA maw op zondagen kookt de koningin niet

Na de lunch wat geschreven en toen heeft Carlos me met een jeep opgepikt. De afspraak was om een stukje te gaan lopen, maar zoals ik al dacht hadden we daar verschillende ideeën over. In elk geval hebben weer eerst een paar dingen gekocht bij een grote supermarkt buiten het centrum en hebben toen een bezoek gebracht aan een grote lokale markt. Allerlei groenten en fruit gekocht voor de lunch morgen waarvoor ik uitgenodigd ben. Ook groente en fruit gezien dat ik niet kende en wat leuke plaatjes geschoten van verkopers en wat ze verkochten. Daarna de berg opgereden naar een restaurant met prachtig uitzicht op Xela. Wat foto's gemaakt en wat te eten en drinken besteld. Er kwam nog een vriendin en iets later nog een vriend (Mariana) met zijn moeder. In het begin vond ik het nog wel gezellig, maar toen de 3e fles wijn opengetrokken werd (en vooral door Carlos opgedronken) wilde ik toen het al 19.00 uur was wel naar huis.Die vriendin van Carlos had tarot kaarten gelegd voor Carlos en een paar anderen die er later nog bijkwamen en ze zou nog kaarten leggen voor de moeder van Mariana niet voor mij maar was misschien ook lastig geweest te begrijpen.

Om 19.30 uur thuis waar iedereen al klaar was met eten. Mijn bord eten werd even in de magnetron opgewarmd, was lekker met ei, tomatensaus, rijst, bonen en natuurlijk weer maïsmeel plakjes en brood.

Na het eten nog even wat foto's van vandaag bekeken en niet al te laat naar bed. In bed nog wat Spaans gestudeerd en toen lekker gaan slapen.

Reacties

Reacties

Margit

Fijn dat het zo goed gaat en dat je het naar je zin hebt. En ook fijn je belevenissen zo te kunnen volgen. Veel succes komende week met school en werk, big hug, M

Jan

Zo leren we ook nog een klein beetje Spaans ;-)
Mooi dat je je draai weer een beetje hebt gevonden.
Geniet van de brunch!
Ben benieuwd naar je eerste werkervaring. Succes!

benhollander@live.nl

Ik ben blij dat alles nu een stuk beter gaat enje weer goed in je vel zit.
Zag op Google Earth dat Xela op 2300 en 2400 hoogte ligt. Logisch dat het er dan best koud kan zijn.
Ik blijf je volgen en we lezen samen je verslagen
Liefs Ben & Irina

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo