ingehollander.reismee.nl

De laatste schooldag van mijn eerste week in Xela

Ik ga hier steeds vroeger slapen en wordt dus ook steeds vroeger wakker. Nu heb ik nog een uur voordat de wekker afgaat. Mooi tijd om wat in te halen qua verslagen. Ik zou natuurlijk ook kunnen studeren, maar ik kom steeds verder achter met mijn verslagen en het is ook fijn als dat bij is! Ik ben alleen niet zo snel én schrijf soms te uitgebreid. Haha, ik schrijf zoals ik vertel. Misschien moet ik een app downloaden die schrijft wat ik inspreek :-)

Ik ga hier zo vroeg naar bed omdat het buiten bed best koud is. Als je een paar uur in de kou hebt gezeten, eigenlijk bijna de hele dag want op school is het ook niet echt warm, dan heb je het wel een beetje gehad. Ik heb 2 rokken meegenomen uit Nederland maar ik had beter een extra broek mee kunnen nemen! Er was mij door Commundo verteld dat het in Xela 's nachts koud is, maar overdag snel opwarmt. In de zon is het best lekker maar in de schaduw én in gebouwen en huizen is het echt koud. Er is hier nergens centrale verwarming en kachels kennen ze ook niet. Dus lopen de mensen rond (ook in huis) met sjaal en lang ondergoed. Tja, daar was ik niet op voorbereid. Ik ga het weekend misschien wat kleren zien te kopen.

07.15 uur ontbijt met cornflakes en warme melk (ze weten het al), een banaan en een soort flensjes, Frans brood noemen ze dat hier.

5 minuten voor 8 naar school en netjes op tijd aanwezig, best handig een huis dichtbij school! Vandaag de laatste lesdag van deze eerste week, dus hard aan de slag! In de pauze weer even aan de wandel geweest, iets verder dan gisteren en wat foto's gemaakt van ramen en een winkeltje. De directrice van de school kan ik pas om 1 uur spreken dus is het nog onzeker of ik volgende week terugkom. Dat ik verder ga met lessen is zeker, alleen is de vraag of we er uit komen mbt de financiën. Na nog flink wat doorkachelen met nóg meer werkwoorden eindigend op -ar is de les ten einde en ga ik in gesprek met de directrice. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde want wat ik bedacht heb is natuurlijk ongebruikelijk ; -) Het bedrag dat ik zou moeten betalen was inderdaad 1150 quetzales. Na mijn uitleg dat ik niet meer wilde betalen dan iemand anders hier moest ze overleggen en kwam het bedrag op 900 quetzales, dat is inderdaad het bedrag dat de school vraagt voor lessen zonder gastgezin.

Maar ik had bedacht dat ik mijn verblijf bij de familie wilde verlengen (het is toch wel heerlijk als je gewoon aan tafel aan kunt schuiven en scheelt ook heeeel veel tijd) en dat als ik voor 4 weken verblijf in februari (4 weken januari had ik in Nederland al betaald) inclusief lessen zou betalen, dus 4800 quetzales, ik wellicht die lessen al deels in de maand januari zou kunnen nemen en uiteraard ook volgende week. Ik denk dat het een kwartier duurde voordat we op 1 lijn zaten en jaaaaaa, ik ga door met lessen en blijf zoals het er nu uitziet bij deze familie wonen!

Met dit goede nieuws naar huis want Kevin was natuurlijk heel benieuwd. Vrij snel aan tafel en voor het eerst een beetje weinig te eten gekregen, Kevin had best nog honger maar alles was op. Er waren ook veel eters vandaag, een groot deel van de familie die hier op vakantie was en morgen terug gaat naar de VS.

Na de lunch wat schrijven op mijn kamer en nu ga ik naar het guesthouse voor internet. Kan ik de dagen die klaar zijn posten! Het weekend geen school dus dan moet het lukken om de tussenliggende periode ook te beschrijven én om eindelijk wat foto's toe te voegen!

Enfin, het gaat goed met mij en ben blij dat ik ervoor gekozen heb om me helemaal aan het Spaans te wijden.

Voelt toch als een groot cadeau aan mezelf!

Love you, liefs Inge

p.s. Fijn dat jullie mijn verslagen lezen en zo een beetje bij mij zijn :-)

Reacties

Reacties

Jan

Blij om te horen dat je kunt blijven bij je gastgezin, waar het je het goed naar je zin hebt.
Mooi ook dat je nog wat lessen kunt volgen.
Fijn weekend en succes volgende week met je werk.
Liefs!!!

Margit

Hoi, als ik het goed begrijp ben je van het guesthouse weer verhuisd naar een familie? Nou ja, als je het maar naar je zin hebt. Fijn dat het goed gaat met de vorderingen in het spaans. Veel plezier met de meditatie morgen en ik ben benieuwd naar meer nieuws en foto's. Liefs! XXX

Divya

Ha liebe Inge,

Leuk je te lezen! Wat voor werk ga je doen? En hoe lang blijf je weg? Werken in guatemala. Wauw, nu maak je mij helemaal jaloers ;-) Heb het goed!! Liefs! Divya

margaretha oosterman

lieve Inge ,heerlijk om je ervaringen te lezen ,je schrijft inderdaad zoals je praat! een warme groet.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo